Vil du holde deg på beina i vinter?

Mange nordmenn synes, av flere årsaker, at vinteren er en tung årstid. Mørketiden fører ikke bare med seg økt risiko for fall på glatt føre, men også lave nivåer av vitamin D. Noen grep kan du ta for å forberede deg så godt som mulig.

Selv om snødekte landskap er pent å se på, er det ikke alle som trives i den mørke og kalde årstiden som byr på islagte veier og et sleipt underlag. Du har kanskje opplevd at det kan være en utfordring å bevege seg ut på holke og glatt føre?

Det har ganske sikkert de fleste nordmenn erfart. Hver vinter opplever akuttavdelinger på sykehus i hele landet, et stort rush av mennesker som har falt på glattisen. Dette gjelder særlig de første dagene etter at vinteren har meldt sin ankomst, og det går ofte utover håndledd, hofter og ankler.

Hold deg aktiv

Er du bekymret for å falle i vinter, er det noen forhåndsregler du kan ta for å best mulig holde deg på beina. Et enkelt og smart hjelpemiddel er for eksempel brodder du kan ta av og på skoene. Dersom balansen ikke er like bra som den en gang var, kan en stokk eller krykke med brodd på undersiden hjelpe.

Husk i tillegg at all form for mosjon, også lett styrketrening, vil bidra til en sterkere kropp

Husk i tillegg at all form for mosjon, også lett styrketrening, vil bidra til en sterkere kropp med bedre balanse. I vinter kan du kanskje ta skiene fatt? Ikke la snødekte veier stoppe deg fra å være aktiv og nyte vinteren mens den er her.

Skjelettets viktigste byggesten

Det er klart du kan forsøke å unngå fall ved å trå forsiktig og være riktig skodd, men skulle det likevel skje, er det viktig at kroppen er rustet til å tåle belastningen. Et motstandsdyktig skjelett med normal benbygning og muskelfunksjon kan redusere konsekvensene av eventuelle fall, slik at du kan møte vinteren med én bekymring mindre.

9 grunner til å ta vitamin K2 og D3 i samme kapsel:
  • Vitamin K2 bidrar til å opprettholde normal benbygning
  • Vitamin K2 bidrar til normal blodlevring
  • Vitamin D bidrar til å opprettholde god benbygning
  • Vitamin D bidrar til normale kalsiumnivåer i blodet
  • Vitamin D bidrar til å støtte god muskelfunksjon
  • Vitamin D støtter immunsystemets normale funksjon
  • Vitamin D bidrar til normalt opptak av kalsium
  • Vitamin D bidrar til å opprettholde normale tenner
  • Vitamin D spiller en rolle i celledelingsprosessen

Det starter blant annet med kalsium, som er den viktigste byggesteinen i skjelettet vårt. For å sikre riktig opptak av kalsiumet, trenger vi også vitamin D. Vitaminet dannes naturlig i huden når vi blir eksponert for sol, og det er godt kjent at de fleste nordmenn generelt får i seg for lite av det som kalles «solskinnsvitaminet».

Dette gjelder særlig i vinterhalvåret, da tilgangen til sol blir betraktelig redusert. Spiser du derimot mye fet fisk eller tar tran, kan du bøte på noe av mangelen av det viktige solskinnsvitaminet. Et annet godt alternativ for å bygge opp kroppens lager, er å ta det som et kosttilskudd.

Vitamin D + K2

Vitamin D er ikke bare viktig for opptak av kalsium til skjelettet, men er også støttende for både immunforsvaret og en normal muskelfunksjon – ulike elementer som er viktige året rundt, men kanskje aller mest om vinteren.

Vil du i tillegg legge grunnlaget for å opprettholde en normal benbygning og en normal blodlevring så lenge som mulig, kan du også innta vitamin K2, enten ved å spise mye K2-vitaminrik mat eller som tilskudd. Velger du kosttilskuddet K2 Vitamin får du disse to vitaminene i én kapsel, altså to fluer i en smekk.