Spis vitamin K2 og bli sterk

K2-vitamin har ikke bare betydning for en sunn benhelse, men forskning viser også at det er bra for å få større muskler. Supervitaminet kan altså hjelpe deg å bli sterkere!

– Jeg synes det er interessant å lese om forskningen som matforskningsinstituttet Nofima har gjort på vitamin K2, forteller Jan Oxholm Gordeladze, professor emeritus, PhD.

Jo mer muskelmasse du taper, desto skrøpeligere blir du

Gordeladze er i dag en av Norges fremste innen forskning på K2-vitamin, og vet hva han snakker om.

Etter mange års forskning på virkningen av K2 i forbindelse med kroppens bendannelse, er han blitt en forkjemper for dette viktige vitaminet. Han er derfor veldig positivt innstilt til studiet som viser at vitamin K2 er bra for å få større muskler.

Men før vi går inn på forskningen skal vi se nærmere på viktigheten av sterke muskler.

Alle mister muskelmasse med alderen

Når vi blir eldre skjer det store fysiologiske forandringer i kroppen, og felles for oss alle er tap av muskelmasse. På fagspråket kalles denne prosessen for sarkopeni. Hvor raskt og hvor mye av muskelmassen som brytes ned, avhenger av hvor godt vi tar vare på kroppen vår.

6 grunner til å ta vitamin K2 og D3 i samme kapsel:
  • Vitamin K2 bidrar til å opprettholde normal benbygning
  • Vitamin K2 bidrar til normal blodlevring
  • Vitamin D bidrar til å opprettholde god benbygning
  • Vitamin D bidrar til normale kalsiumnivåer i blodet
  • Vitamin D bidrar til å støtte god muskelfunksjon
  • Vitamin D støtter immunsystemets normale funksjon

Det starter allerede ved 30-årsalderen, men blir ofte ikke merkbart før i 50-årene. Da faller nemlig produksjonen av kjønnshormoner hos både kvinner og menn, samtidig som mange også blir mindre aktive.

Muskulaturen får mindre stimuli, noe som igjen fører til nedsatt muskelstyrke – og jo mer muskelmasse du taper, desto skrøpeligere blir du.

Den gradvise nedbrytningen kan etter hvert føre til at hverdagslige gjøremål blir vanskelig å gjennomføre, som det å reise seg fra en stol, gå i trapper eller å kle på seg.

Heldigvis er det mulig både å forsinke muskeltapet, og bygge muskulaturen opp igjen med regelmessig styrketrening – uansett alder. Det er aldri for sent å begynne, og faktisk er det slik at eldre har enda større utbytte av styrketrening enn unge.

Det er likevel ikke bare trening som begrenser tap av muskelmasse, men også riktig ernæring.

Større muskelvekst med vitamin K2

Den viktige sammenhengen mellom ernæring og fysisk aktivitet er bakgrunnen til hvorfor Nofima ønsket å påvise naturlige komponenter i mat som kan stimulere til større muskelvekst, og dermed også en bedre muskelfunksjon.

Nofima

Det norske selskapet Nofima er et av Europas største forskningsinstitutter som driver forskning og utvikling for matindustrien. De har 390 ansatte hvorav 168 med doktorgrad. Største eier er staten ved Nærings- og fiskeridepartementet.

Siden det er kjent at K2-vitamin har en betydning for benhelsen, ville forskere ved Nofima undersøke om vitaminet kunne være bra. Ikke bare for å få sterke ben, men også for å få større muskler.

Musklene i kroppen er bygd opp av et gitt antall muskelfibre, som er det samme hele livet. Det er derimot stor forskjell på hvor stor muskelmasse vi har, og det er denne som taper seg med årene.

Når du trener styrke utsetter du muskelen for en større belastning enn den er vant til. Dette fører blant annet til at muskelcellene aktiveres og signaliserer til muskelfibrene at de skal vokse. Nofima har tidligere utviklet et modellsystem som gjør det mulig å studere nettopp denne prosessen, og hvilke faktorer som påvirker dette.

Det kan være gunstig å inkludere produkter med K2-vitamin i et balansert kosthold

I forsøkene fant forskerne blant annet ut at muskelcellene som fikk tilskudd av vitamin K2 produserte mer energi, ble friskere og vokste mye bedre. De så også at musklene beveget seg fortere sammenlignet med muskelceller uten vitamin K2.

– De konkluderer derfor med at det kan være gunstig å inkludere produkter med K2-vitamin i et balansert kosthold, for å stimulere til større muskler, sier Gordeladze og fortsetter:

– Jeg er enig med Nofima når de anbefaler å spise mye matvarer som inneholder vitamin K2, eller ta dette viktige vitaminet som et kosttilskudd.