Maten var sunnere og bedre før

Det sies at «alt» var bedre før, et utsagn man enten er enig eller uenig i. Men når det gjelder maten vår er det sant – den er nemlig ikke slik den en gang var.

Sannheten er at næringsinnholdet i maten er blitt redusert i løpet av de siste årene, og det er industrialiseringen av matproduksjonen som har mye av skylden for dette. I gamle dager var maten oftere dagsfersk, og nyslaktet kjøtt, nyfanget fisk og nyplukkede bær og grønnsaker sikret næringsrik mat i butikkene.

I løpet av de siste ti årene har laksens omega 3-innhold blitt halvert

Men slik er det ikke lenger. Dagens behandling av maten kombinert med dyrking- og avlingsmetoder gjør at den ikke lenger inneholder like mye næring. Maten kommer derfor til kort.

Maten inneholdt mer K2-vitamin før

Ifølge den britiske forskeren David Thomas må man i dag spise fire gulrøtter for å få i seg like mye magnesium som det var i en gulrot i 1940. Ost har fått halvert jernmengden siden den gang, og i løpet av de siste ti årene har laksens omega 3-innhold blitt halvert.

Dette er bare noen eksempler på matvarer man må spise mer av for å få i seg like mye av næringsstoffene som for bare noen tiår siden. Men dersom du har et sunt og variert kosthold bestående av mye grønnsaker, frukt, bær, nøtter, kjøtt og fisk, vil du trolig få i deg det du trenger av vitaminer. Unntaket er K2-vitamin.

Fakta - Professor emeritus Jan Oxholm Gordeladze har forsket på vitamin K2 i mange år.

Professor emeritus Jan Oxholm Gordeladze har forsket på vitamin K2 i mange år.

Vitamin K2 kan bidra til å opprettholde en normal benbygning og blodlevring. En av Norges fremste innen forskning på det viktige vitaminet er professor emeritus Jan Oxholm Gordeladze. Han har brukt mange år på å forske på virkningen av K2-vitamin i forbindelse med kroppens bendannelse, og er klar i sin tale:

Vitamin K2 reduserer bentap i kroppen.

Han mener nordmenn vil få en bedre folkehelse hvis vi får i oss mer av dette supervitaminet, men i dag er det en utfordring å få i seg like mye K2-vitamin som i gamle dager. Faktum er at før mye av kosten vår ble industrialisert, inneholdt maten mye mer vitamin K2 enn det gjør i dag.

Fortidens konserveringsmetoder

Noe av grunnen til at maten har mistet deler av næringsinnholdet kommer av at vi i dag tar i bruk andre metoder for å konservere. Maten blir tilsatt salt, sukker, fett og stivelse for både holdbarhetens og smakens skyld. Slik har vi også vendt oss til å tilføre kroppen en rekke unyttige byggeklosser.

Sylting, salting og fermentering hindret maten fra å bli fordervet

I dag er vi heldige som kan bruke både kjøleskap og fryser for å unngå at maten blir dårlig. Men fortidens metoder for å dyrke og konservere mat fungerte det også, og det helt uten at det måtte tilsettes ekstra midler.

Menneskets eldste metode for å unngå at maten ble dårlig var tørking i sol eller over røyk, en effektiv måte å fjerne væske i maten på. Og det er væske som får bakterier til å sette i gang forråtningsprosessen. Ellers var sylting, salting og fermentering gode måter å hindre at maten ble fordervet.

Spiser du fermentert mat?

Fermentering var en viktig del av matkulturen vår, kanskje særlig fordi man fant ut at det var enklere for kroppen å fordøye.

6 grunner til å ta vitamin K2 og D3 i samme kapsel:
  • Vitamin K2 bidrar til å opprettholde normal benbygning
  • Vitamin K2 bidrar til normal blodlevring
  • Vitamin D bidrar til å opprettholde god benbygning
  • Vitamin D bidrar til normale kalsiumnivåer i blodet
  • Vitamin D bidrar til å støtte god muskelfunksjon
  • Vitamin D støtter immunsystemets normale funksjon

Det kommer av at fermentert mat inneholder gode melkesyrebakterier som styrker tarmfloraen vår. Og fermentert mat inneholder spesielt mye vitamin K2.

Kjøtt som bankekjøtt, indre- og ytrefilet inneholder også vitamin K2, men mye mindre enn før. Husdyrene våre spiste ikke kraftfôr i gamle dager, men fikk i større grad forsyne seg av det naturen har å by på.

Både kjøttet og melken fra kyrne inneholdt derfor mer K2-vitamin. Før spiste vi dessuten mer av det rene kjøttet, mens mye av kjøttet i dag er bearbeidet til farseprodukter.

Suppler med tilskudd av vitamin K2

Selv om maten i dag inneholder mindre næring enn før, så anbefales det fortsatt å spise sunt og variert. Det vil i tillegg gjøre godt for kroppen å inkludere fermentert mat, både for de gode tarmbakteriene, og for å få i deg K2-vitamin.

Spiser du sunt og variert trenger du ingenting annet enn K2-vitamin

Men for å være på den sikre siden kan du supplere med daglig inntak av K2 Vitamin Infinity, som også er tilsatt solskinnsvitaminet D.

Konklusjonen er derfor at mye faktisk var bedre før – i hvert fall når det gjelder maten vi spiser. Spiser du sunt og variert trenger du ingenting annet enn K2-vitamin.