K2-vitamin undervurderes i Norge

Vitamin K2 vies lite oppmerksomhet i Norge. Men hvorfor har vi ingen klare anbefalinger på hvor mye vi burde få i oss når andre land ser viktigheten av det?

Det finnes kanskje ingen klare svar på dette, men det er rart at det ikke blir satt mer fokus på K2. Det mener blant andre Astrid Leer-Salvesen, som er lidenskapelig opptatt av mat, helse og ernæring. Hun har derfor fordypet seg i næringsstoffenes fysiologiske virkning med en bachelor i ernæring.

Vi trenger K2 for å få transportert kalsiumet til riktig sted

Astrid vet verdien av et sunt og rikt sammensatt kosthold, og kjenner til at vitamin K2 bør være en naturlig del av denne sammensetningen.

K2-vitamin er blant annet en viktig samarbeidspartner for kalsium, som er den viktigste byggesteinen i skjelettet vårt.

– Vi får i oss mye kalsium og trenger K2 for å få transportert kalsiumet til riktig sted, der det kommer til nytte, sier hun.

Så lite K2 får vi i oss

Det er nemlig et paradoks at nordmenn, som får i seg mye kalsium, ligger i verdenstoppen når det gjelder benbrudd. Da er det også interessant at i delene av Japan der det spises mye av retten natto, så forekommer ikke benbrudd i samme høye grad.

Mengden K2-vitamin i et normalt kosthold er ikke mye å skryte av

Natto er gjærede soyabønner, og er det vi kjenner til med høyest innhold av vitamin K2. Dessverre er det ikke noe særlig for norske ganer.

– Hvis du ikke har vokst opp med det, smaker det helt grusomt, sier Astrid og ler.  

Da er det en liten trøst i at også modne oster, spesielt blåmuggost, er rik på K2. Samtidig inneholder disse ostene en del mettet fett, som ikke er så gunstig for helsa. Likevel kan ikke K2-innholdet i ostene sammenlignes med natto, og mengden K2-vitamin vi får i oss via et normalt kosthold er ikke mye å skryte av.

Dette illustreres tydelig i matvarediagrammet under. Tallene viser hvor mange mikrogram vitamin K2 du får i deg når du spiser 100 gram av hver matvare:

Fakta -

Til sammenligning får du i deg 200 mikrogram K2 i hver eneste kapsel K2 Vitamin Infinity.

Den norske matvaretabellen inkluderer ikke K2

De fleste land har en offisiell matvaretabell som gir en samlet oversikt over innhold av energi og næringsstoffer for de vanligste matvarene vi spiser.

Astrid synes det er snodig at ikke den norske matvaretabellen inkluderer vitamin K – hverken i form av K1 eller K2.

– Innholdet av vitamin K1 og K2 i forskjellige matvarer er ikke godt nok kjent her i Norge. Til og med når du ser på spinat i tabellen, så står det ingenting om vitamin K1 – selv om vi vet at spinat inneholder nettopp det.

Det er ikke gjort nok analyser av innholdet av vitamin K i matvarene

Årsaken er at det ikke er gjort nok analyser av innholdet av vitamin K i matvarene, og derfor er det heller ikke oppgitt.

Det kan også være en av grunnene til at vi i Norge ikke har noen konkrete anbefalinger på hvor mye K2-vitamin vi burde få i oss hver dag.

– Men det finnes en angitt nordisk anbefaling på én mikrogram vitamin K per kilo kroppsvekt daglig, forteller Astrid.

Denne er basert på hva som skal til for at antikoagulasjonen skal fungere, som er den egenskapen de fleste forbinder med vitamin K.

– Da er det ikke tatt hensyn til hva som er optimalt for ben og hjertehelse, så det skulle nok vært mye mer.

Vitamin K2 er rett og slett ikke viet like mye oppmerksomhet her i Norge, som for eksempel i USA og England. Der er ikke bare vitaminet en naturlig del av matvaretabellen, men de kommer også med klare anbefalinger på hvor mye man bør få i seg daglig:

  • Barn: 2-75 mikrogram
  • Kvinner: 90 mikrogram
  • Menn: 120 mikrogram

– Beregninger som er gjort ut fra norske kostregistre, viser at inntaket til nordmenn er under halvparten av de anbefalinger som er i USA.

Nyere forskning viser at K2 har en fordel

Før trodde man at kroppen produserte nok vitamin K2 på egen hånd, og at det derfor ikke var nødvendig med ekstra tilskudd. I dag viser derimot nyere forskning at det kan være en fordel å få i seg mer K2.

Det handler om biotilgjengeligheten – kroppens evne til å oppta og absorbere næringsstoffer.

Det er stor sannsynlighet for at vi får i oss mindre K2 enn vi burde

– Det viser seg at biotilgjengeligheten fra K2 som produseres i tarmen er ganske begrenset. Dagens moderne kosthold gir oss heller ikke like mye K2 som før i tiden, for mye av det naturlige K2-vitaminet forsvinner i den moderne behandlingen av maten.

Det gjelder alt fra kjøtt og fisk til meieriprodukter, som melk og yoghurt. Vi spiser dessuten lite fermentert mat, der gjæringsprosessen danner K2-vitamin.

Skal man derfor sikre seg vitaminet i den daglige kosten, kan man ta en til to kapsler K2 Vitamin Infinity.

– Det er stor sannsynlighet for at vi får i oss mye mindre K2 enn det vi burde via maten. Derfor tar jeg også tilskuddet selv, avslutter Astrid.