Hva kan vi lære om helse fra japanerne?

Jordkloden vår er en stor kulinarisk fest, men det er spesielt ett land vi lar oss fascinere av når helse står i fokus. Japanerne har nemlig en av verdens høyeste forventede levealder. Kan det skyldes det sunne kostholdet?

Det er ikke bare severdigheter som gjør inntrykk på oss når vi er på reisefot. Alle land har også sine egne spesialiteter som de er stolte av, med lukter og smaker som lager en fest i ganen. Og når vi kommer hjem, prøver vi å gjenskape gleden på vårt eget kjøkken.

Verdens sunneste kosthold?

Vi lar oss ofte inspirere av andre til å leve et aktivt og sunt liv, og Japan er et land vi absolutt bør se litt mer på. Japan har den høyeste antatte levealderen i verden, og ifølge verdens helseorganisasjon, WHO, har øya Okinawa flere 100-åringer enn noe annet sted i verden.

Sushiens hjemland gang på gang blitt kåret til verdens sunneste kosthold

Men hva er årsaken til at de holder seg langt friskere enn europeere? Mange krediterer den gode helsen til et kalorifattig og næringsrikt kosthold. Faktisk har sushiens hjemland gang på gang blitt kåret til verdens sunneste kosthold – og det med grunn. Vi tar derfor en nærmere kikk på japansk helse og kosthold.

“Spis deg 80 prosent mett”

Japansk kosthold er basert på planter, og varer som ris, soyabønner, sjøgress og grønn te er sentrale. I tillegg har de et høyt konsum av fersk fisk. Fram til rundt 1970-tallet lå fiskeinntaket på omtrent 100 gram per person. Daglig var det også vanlig for japanerne å spise i snitt over 300 gram ris.

9 grunner til å ta vitamin K2 og D3 i samme kapsel:
  • Vitamin K2 bidrar til å opprettholde normal benbygning
  • Vitamin K2 bidrar til normal blodlevring
  • Vitamin D bidrar til å opprettholde god benbygning
  • Vitamin D bidrar til normale kalsiumnivåer i blodet
  • Vitamin D bidrar til å støtte god muskelfunksjon
  • Vitamin D støtter immunsystemets normale funksjon
  • Vitamin D bidrar til normalt opptak av kalsium
  • Vitamin D bidrar til å opprettholde normale tenner
  • Vitamin D spiller en rolle i celledelingsprosessen

På Okinawa var det vanlig at ris ble byttet ut med enorme mengder søtpotet. Mens resten av japanerne spiste ris, var det ikke uvanlig at innbyggerne i Okinawa spiste opptil én kilo søtpotet om dagen.

Det totale kalori- og fettinntaket i befolkningen er relativt lav sammenlignet med vestlige land, og de har en leveregel som er det japanske ordtaket “hara hachi bu” – eller “spis deg 80 prosent mett” på godt norsk.

God kombinasjon av kosthold og aktivitet

I tillegg spiser japanerne mye av retten natto, en tradisjonell rett bestående av fermenterte soyabønner, som inneholder store mengder av vitaminet K2. Ved å kombinere et sunt kosthold med tilstrekkelig tilførsel av vitamin K2 og en hardtarbeidende og aktiv kultur, har japanerne klart det mange av oss jobber hardt for å oppnå – nemlig å opprettholde en god helse og en sunn kropp.

Skal vi lære noe av japanerne så bør det være å kombinere et sunt kosthold med fysisk aktivitet. Bruk hver dag og benytt deg av alle mulighetene som kommer din vei – det er godt for både kropp og sjel.