Fra fylte 40 år begynner nedbrytningen av benmassen

Journalisten og forfatteren av boken "Kroppen til toppen med vitamin K2.", Anne-Karine Strøm mener flere bør få øynene opp for hvor viktig dette vitaminet er for mange biologiske funksjoner i kroppen vår.

Anne-Karine har jobbet som journalist de siste 25 årene, vesentlig mye med helsestoff. Hun har ved flere anledninger blant annet skrevet om det faktum at Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder skjør benbygning. Dette til tross for at kalsiuminntaket er høyt. Ingen drikker mer melk enn oss nordmenn. Man har ikke funnet noe entydig svar på hvorfor.

– I følge Folkehelseinstituttet har ca. 300 000 nordmenn lav bentetthet og dermed et svakt skjelett. I tillegg er det også mørketall, for mange er ikke klar over det før de brekker noe. Dette er ikke bare et helseproblem, men også et samfunnsøkonomisk problem, sier hun.

Grundig forarbeid

I forarbeidet med boken intervjuet Anne-Karine mange fremstående forskere både i Norge og internasjonalt. En som har forsket mye på kroppens produksjon av benvev og vitaminets effekt på benhelse er professor Leon Shurgers.

– Han mener vitamin K2 har en dyptgripende effekt på flere biologiske prosesser i kroppen vår og at det derfor er grunn til å ta dette vitaminet på alvor, noe som begrunnes i en stor studie som ble publisert i 2015, sier hun.

Internasjonal forskning har også gjort mange oppsiktsvekkende funn som tyder på vitaminets helseeffekt, og det er i dag bred enighet blant mange forskere og ernæringsspesialister om at vitamin K2 kan motvirke tap av benmasse og avleiringer i blodårene ved at det hjelper kalsiumet i kroppen til å binde seg til riktig sted, nemlig til skjelettet, og frakte det vekk fra der det gjør skade..

– Det hjelper med andre ord ikke bare å få i seg nok kalsium. Kalsiumet må også fraktes til kroppens knokler, som gjør at de blir sterkere, forklarer hun og legger til at vitaminet også medvirker til å fjerne kalsium fra blodåreveggene.

Skjelettet må holdes ved like

Skjelettet er på sitt sterkeste rundt 20-30 års alderen, men allerede fra fylte 40 år begynner nedbrytningen av benmassen å sette spor. Det er når nedbrytningen går raskere enn normalt, og når mengden benmassetetthet kommer under et visst nivå, problemene starter.

Kvinner taper benmineraltetthet raskere enn menn, noe som blant annet skyldes overgangsalder. Men også norske menn rammes. De ligger høyt oppe når det gjelder for eksempel hofte- og lårhalsbrudd. Derfor er det viktig å beskytte produksjonen av benbyggende celler

– Man bygger ikke skjelettet én gang for alle. Det er celler som kontinuerlig bygger benmasse i skjelettet – og celler som bryter deg ned. Det kalles benmetabolisme. Grunnen til at benmassen og skjelettet brytes ned etter rundt 40 år er at alder, hormoner og genetiske faktorer begynner å gjøre seg gjeldende. Nedbrytingen er en biokjemisk prosess. Det som kan forhindre denne prosessen er proteinet osteokalsin. Dette proteinet aktiveres av vitamin K2. Det er som å slå på en bryter, sier Anne-Karine.

Viktig med forebygging

Ettersom benmassen er på sitt sterkeste i 20-30 årsalderen, så trenger både de som er yngre og de som er eldre å bygge en sterk benbygning. De med lav kroppsvekt kan være ekstra utsatt, men også de som er overvektige. Også lite fysisk aktivitet og arvelige faktorer spiller inn – og ikke minst livsstil.

– Alle kan ha nytte av å tilføre kroppen mer av vitamin K2. Men vitaminet hjelper ikke alene. Det er også viktig med et sunt og variert kosthold og selvfølgelig fysisk aktivitet for en sterk benbygning, avslutter Anne-Karine Strøm.