Fermentert mat er sunt og inneholder mye K2-vitamin

Fermentert mat inneholder gode melkesyrebakterier som styrker bakteriefloraen, og det har derfor en positiv innvirkning på fordøyelsen vår.

Du tror kanskje at fermentert mat er noe nytt? Det er det ikke – fermentering er en eldgammel konserveringsmetode som bevarer maten, og den ble brukt lenge før kjøleskap og fryser ble oppfunnet.

Ved fermentering blir de fleste matvarer probiotiske

Før mye av kosten vår ble industrialisert, var fermentert mat og drikke en viktig del av matkulturen vår.

Hvordan blir maten fermentert?

Fermentert mat gjennomgår en gjæringsprosess som gjør at næringsstoffene blir lettere å fordøye. Det gjør samtidig at næringsstoffene blir enklere for kroppen å absorbere.

6 grunner til å ta vitamin K2 og D3 i samme kapsel:
  • Vitamin K2 bidrar til å opprettholde normal benbygning
  • Vitamin K2 bidrar til normal blodlevring
  • Vitamin D bidrar til å opprettholde god benbygning
  • Vitamin D bidrar til normale kalsiumnivåer i blodet
  • Vitamin D bidrar til å støtte god muskelfunksjon
  • Vitamin D støtter immunsystemets normale funksjon

Ved fermentering blir de fleste matvarer probiotiske, altså rike på nyttige bakterier. Gode bakterier omdanner sukkermolekyler i maten til melkesyre, og så formerer bakteriene seg og vokser i antall.

Melkesyregjæring, som er en type fermentering, er en anaerob prosess der det legges til rette for vekst av melkesyreproduserende bakterier. Disse omdanner stivelse til organiske syrer, og de som dannes i denne prosessen fungerer som naturlige konserveringsmetoder.

Hvilken mat er fermentert?

I vår kultur gjelder dette ofte mat med naturlige konserveringsmidler. Vi kjenner fermentert mat som yoghurt, syrnet melk, eggeplommer, spekeskinke, rakfisk og vellagrede oster som blåmuggost. Men vi er ikke de eneste – hver kultur rundt om i verden har sin tradisjonelle fermenterte mat.

Du finner vanligvis K2-vitamin i fermentert og modnet mat

Europeerne bruker kål og agurker til å lage mat som surkål og sylteagurk. Når du spiser fermentert surkål får du i deg en fantastisk kilde til levende enzymer og probiotika. I Asia har koreanerne en lang tradisjon med kimchi, som er en krydret fermentert kål. Kombucha er en gammel tradisjon der te blir fermentert, og den har sine røtter fra Kina.

I mange kulturer lages det også fermenterte surdeigsbrød. Surdeigskulturen gjør at glutenproteinet deles opp i mindre peptider, noe som gjør fordøyelsen enklere.

Fermentert mat og K2-vitamin

Japanerne fermenterer soya for å danne produkter som miso og natto – denne er rik på K2-vitamin, som er svært viktig for sunn og sterk beinhelse. Vitamin K2 er også nødvendig for å aktivere proteiner som binder seg til kalsium og dermed bidrar til et sterkt skjelett. Du finner vanligvis K2-vitamin i fermentert og modnet mat.

Så er det en gang slik at norsk matkultur er preget av brød og meieriprodukter fremfor fermentert mat og modne oster.

Tilskudd av K2-vitamin kan anbefales hvis du har et ensidig kosthold og spiser lite fermentert mat.

Presentasjon av Astrid Leer-Salvesen

Astrid er 36 år og har en bachelor i ernæringsfysiologi fra Bjørknes Høyskole. Så lenge hun kan huske har hun vært lidenskapelig opptatt av mat, helse og ernæring.

 

– Målet mitt er å dele mest mulig kunnskap om kostholdets betydning for helsen gjennom hele livet, og gi folk en forståelse av at maten har en sentral plass i forebygging og behandling av sykdommer. Jeg ønsker å hjelpe andre til å få mer energi i hverdagen, økt livskvalitet og en sunnere livsstil gjennom mat og fysisk aktivitet.

 

Fokusområder

  • Småbarnsernæring
  • Vektnedgang
  • Forebygging av livsstilsykdommer
  • Ernæring for eldre
  • Bærekraftig kosthold