Bruk hver dag aktivt

Når du kommer litt opp i årene, blir det viktigere enn noen gang å sørge for å bevege kroppen regelmessig. Både benmasse, muskler og ledd svekkes naturlig med alderen. Du må derfor selv gjøre noe for å holde kroppen i gang.

Heldigvis er det egentlig ikke så mye som skal til. All trening og fysisk aktivitet er bra for kroppen din. Du trenger ikke nødvendigvis oppsøke et treningssenter, eller gå til anskaffelse av treningstøy, for å trene. Det finnes mange enkle men likevel effektive øvelser du kan gjøre hjemme i din egen stue. Du får noen eksempler lenger ned på denne siden.

Du må ikke slutte med det som driver deg fremover

All fysisk aktivitet hjelper

Helsemyndighetene har i alle år innprentet viktigheten av en eller annen form for fysisk aktivitet i minst to og en halv time hver uke etter at du har passert 65 år. Egentlig burde dette gjelde for hele befolkningen, uavhengig av alder. Det å legge inn fysisk aktivitet i 30 minutter hver dag, fem ganger per uke, kan sammen med et sunt og variert kosthold forlenge livet ditt betraktelig.

Enkle styrkeøvelser du kan gjøre hjemme

Her er noen eksempler på øvelser som kan være en god start på din nye aktive hverdag:

  • Reis deg opp fra sittende stilling gjentatte ganger.
  • Støtt deg på kjøkkenbenken og løft det ene benet opp slik at låret ligger vannrett og leggen henger rett ned. Skift på å løfte høyre og venstre ben.
  • Stå oppreist og løft ett og ett strakt ben sidelengs så høyt du klarer gjentatte ganger.
  • Fyll to flasker med vann og hold en i hver hånd. Stå oppreist med armene ned langs siden. Rett begge armene ut i 90 graders vinkel og hold så lenge du klarer. Gjenta øvelsen flere ganger.
  • Ta armhevninger mot en vegg i stedet for mot gulvet, så slipper du å løfte hele kroppstyngden din. Du blir likevel sterkere i armene.
  • Ligg på ryggen og hev begge knærne. Hold knærne tett sammen mens du svinger bena sakte fra side til side.

Fysisk aktivitet kan være så mangt. Alt fra styrketrening, løping, dans, sykling eller svømming, til aktiviteter du vanligvis ikke forbinder med trening, som for eksempel husarbeid, snømåking eller hagearbeid og lek med barnebarna. Det viktigste er at du velger en aktivitet du liker å gjøre – og aller helst så mye at du blir lett andpusten og dermed puster litt mer enn ellers. Det er nemlig her helsegevinsten ligger.

Forutsetningen for det gode liv er å opprettholde god benhelse og støtte god muskelfunksjon. Inntak av K2 Vitamin Infinity med vitamin D, bidrar til nettopp dette. Kosttilskuddet med MenaQ7-K2 vitamin kan vise til dokumenterte kliniske studier, som blant annet ligger til grunn for helsepåstandene godkjent av EFSA – Europas matsikkerhetsorgan.

Fortsett å gjøre det du liker

Hvis det er kransekakebaking som er din greie, så fortsett med å bake kransekaker til du blir 100 år. Slutter du å bake kransekaker når du er 70, fordi du er for gammel til å drive med det, så visner du i en alder av 72.

Kosttilskuddet med MenaQ7-K2 vitamin kan vise til dokumenterte kliniske studier

Det er kanskje satt litt på spissen, men det er nettopp dette det handler om. Du må ikke slutte med det som driver deg fremover, enten det dreier seg om kransekakebaking, din daglige spasertur eller noe helt annet.

Gevinstene er mange

Statistikk viser at vi i gjennomsnitt sitter stille i over 60 prosent av tiden vi tilbringer i våken tilstand. Da sier det seg selv at vi må gjøre noe aktivt for å bevege kroppen så mye som mulig resten av tiden.

9 grunner til å ta vitamin K2 og D3 i samme kapsel:
  • Vitamin K2 bidrar til å opprettholde normal benbygning
  • Vitamin K2 bidrar til normal blodlevring
  • Vitamin D bidrar til å opprettholde god benbygning
  • Vitamin D bidrar til normale kalsiumnivåer i blodet
  • Vitamin D bidrar til å støtte god muskelfunksjon
  • Vitamin D støtter immunsystemets normale funksjon
  • Vitamin D bidrar til normalt opptak av kalsium
  • Vitamin D bidrar til å opprettholde normale tenner
  • Vitamin D spiller en rolle i celledelingsprosessen

Sørger du for nok fysisk aktivitet i hverdagen, får du en bedre livskvalitet. Humøret stiger og du reduserer risikoen for potensielle plager. Til og med hukommelsen din har godt av fysisk aktivitet. I tillegg sover du bedre og tenker klarere. Noe både du og menneskene rundt deg raskt vil merke.

Jo eldre du blir, desto viktigere er det å holde kroppen ved like. En studie på mennesker i aldersgruppen 70-82 år, nylig publisert i det amerikanske tidsskriftet Journal of the American Medical Association viser at de som holdt seg mest aktive fikk redusert dødsrisikoen med 12 prosent i løpet av en seksårsperiode.