Hvorfor bør jeg følge helsedirektoratets kostholdsråd?

Det er ingen tvil om at det vi spiser og drikker påvirker helsen vår. Ved å kombinere et sunt og variert kosthold med fysisk aktivitet i hverdagen, kan du redusere risikoen for flere sykdommer. De små endringene du gjør, kan nemlig ha stor betydning for helsen din.

Helsedirektoratet har derfor laget 12 kostholdsråd for en bedre folkehelse. Dette er rådene:

  1. Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.
  2. Ha en god balanse mellom hvor mye energi du får i deg gjennom mat og drikke, og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet.
  3. Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag. Hver porsjon skal være ca. 100 gram.
  4. Spis grove kornprodukter hver dag.
  5. Spis fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg.
  6. Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.
  7. La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet.
  8. Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hardt margarin og smør.
  9. Velg matvarer med lite salt, og begrens bruken av salt i matlaging og på maten.
  10. Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags.
  11. Velg vann som tørstedrikk.
  12. Vær fysisk aktiv i minst 30 minutter hver dag.

Kilde: Helsedirektoratet

Hvem passer Helsedirektoratets kostholdsråd for?

Helsedirektoratets kostholdsråd er basert på internasjonal forskning om mat og helse, og er egnet for de aller fleste – uansett kjønn og alder. Alt fra barn og unge til voksne og eldre, samt gravide og ammende kan følge disse rådene. Helsedirektoratet sier også at rådene kan følges av de som har økt sykdomsrisiko, for eksempel overvekt og høyt blodtrykk.

Kostholdsrådene fra Helsedirektoratet tar utgangspunkt i matinntaket til en normalt fysisk aktiv voksen person, og kan derfor tilpasses ditt eget behov for energi, eller om det er andre spesielle forhold til stede.

Basert på omfattende forskning

Sammenhengen mellom kosthold og helse er kompleks, og det er gjort mye forskning på dette, både nasjonalt og internasjonalt. Arbeidet bak Helsedirektoratets kostholdsråd er omfattende. De er nemlig basert på rapporten ‘Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer’.

I rapporten beskrives både metoden og det vitenskapelige grunnlaget bak disse rådene, i tillegg til at den konkluderer med konkrete kostråd. Helsedirektoratet kommer også med kunnskapsoppsummeringer fra ekspertgrupper som Verdens helseorganisasjon, Verdens kreftforskningsfond og den europeiske helsemyndighet for næringsmiddeltrygghet.