Hvem trenger D-vitamin?

Siden tidlig på 1900-tallet har det vært kjent at D-vitamin øker opptaket av kalsium og fosfor i tarmen, men hva gjør det egentlig for kroppen vår? Her tar vi deg gjennom litt fakta om D-vitamin, hvem som trenger det og hvorfor det er så viktig for oss. 

K2 Vitamin pilleeske

Få 50% på første pakke! Betal kun 199,-*

*Gjelder i en begrenset tilbudsperiode. Prisen gjelder kun første pakke, deretter følger vanlige abonnementssatser. Les våre medlemsbetingelser.

D-vitaminmangel vært gjennomgående i ulike perioder av dokumentert historie, selv om vi ikke nødvendigvis visste hva det var som skjedde når folk opplevde mangelsymptomer. I løpet av en tran-kampanje som pågikk store deler av 1920-årene ble det en reduksjon av ulike sykdommer både hos barn og eldre. Etter hvert begynte man å se mangel av vitaminet på nytt – særlig blant innvandrere med mørk hud. Nye kostvaner med lite fet fisk, samt redsel for soleksponering av huden, kan være medvirkende årsaker.

Hvilken rolle spiller D-vitamin i hverdagen vår?

Du vet kanskje allerede at D-vitamin spiller en viktig rolle for opptak av kalsium og fosfor som igjen er viktig for å unngå  sykdommer i skjelettet –  som beinskjørhet og rakitt? Som et viktig vitamin for skjelettet vårt, vil det naturligvis påvirke tannhelsen din og gi deg sterkere benstruktur.

Det mange kanskje ikke vet er at D-vitaminet også bidrar til aktivisering av immunforsvaret vårt som gjør kroppen bedre rustet mot virus og bakterielle sykdommer. 

En observasjonsstudie utført nylig i Israel har til og med sett på sammenheng mellom alvorlig koronasykdom knyttet opp mot pasienter med lave nivåer av D-vitamin. Her kunne man blant annet se at pasienter med D-vitaminmangel (under 20 nanogram) hadde opptil 14 ganger så stor sannsynlighet for et alvorlig eller kritisk sykdomsforløp.

Forskerne påpeker også at det er viktig å se på hele sykdomsbilde, samt andre faktorer som alder, gener og andre underliggende lidelser, men det viser at det er smart å sjekke D-vitaminnivået i kroppen i ny og ne for sikkerhets skyld.

Hvordan sikrer jeg mitt daglige tilskudd av D-vitamin?

Så, hva kan vi gjøre for å forebygge mangel på D-vitamin? Dessverre finnes det ikke så mange matvarer som inneholder D-vitamin naturlig. Årsaken til det er at kroppen primært er laget for å produsere vitaminet selv gjennom soleksponering på huden – og ikke gjennom munnen.

Likevel har det ikke stor betydning hvordan du får i deg vitamin D, så lenge du får i deg nok. De beste D-vitaminkildene er fet fisk som laks og makrell, i tillegg til fiskeolje. Men vanlige matvarer du finner på frokostbordet er også en god kilde: Tunfisk, sardiner, egg, ost og melk med tilsatt vitamin D.

Det at du ikke spiser fisk trenger ikke å være en umulig utfordring. Da kan du nemlig supplere med D-vitamintilskudd i kosten din. Den beste formen for D-vitaminer er kolekalsiferol, også kjent som vitamin D3, som er den naturlige formen for vitaminet kroppen produserer selv ved soleksponering.

Hva er anbefalt dosering av D-vitamin?

Alle trenger vitamin D, men behovet er forskjellig basert ut ifra helse, alder, kjønn og underliggende sykdom. Dersom du er usikker på om du burde supplere D-vitamin kosttilskudd ved siden vanlig diett, er et tips å booke en blodprøve hos fastlegen for å sjekke.

Helsedirektoratet har gitt ut en rapport med anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet, som skal bidra til vekst, utvikling og ikke minst god helse.

Anbefalte doser for D-vitamin er som følgende:

  • Barn fra 1 til 9 år bør få i seg 10 mikrogram D-vitamin hver dag. Norske myndigheter anbefaler i tillegg alle til å ta tran eller D-vitamin i dråpeform daglig fra fire ukers alder. Barn under tre år kan ha økt tilskudd av vitaminet fordi de ofte skjermes for sollys.

 

  • For voksne menn og kvinner mellom 10 og 74 år ligger den daglige anbefalinger på 10 mikrogram, og for dem over 75 år anbefales 20 mikrogram. Eldre personers hud har ofte en dårligere evne til å produsere D-vitamin selv, og kan derfor ha behov for økt tilskudd. Det samme kan kvinner etter overgangsalderen ha.

 

  • Anbefalingene for gravide og ammende ligger på 10 mikrogram daglig.

 

  • Det kan være behov for økt tilskudd av D-vitamin for voksne og barn med mørk hudfarge da de trenger mer sollys for å produsere D-vitamini huden.

 

  • Alle som får lite sol på kroppen av ulike årsaker, som for eksempel sengeliggende eller personer med dekkende påkledning, bør også passe nøye på å få i seg nok vitamin D.

 

  • Vegetarianere og veganere, og andre personer som ikke spiser fisk to til tre ganger i uken, kan ha et behov for økt tilskudd av D-vitamin. Alternativt kan kosttilskudd være et supplement til kosten for å dekke behovet for vitaminet.